Waar letten recruiters op bij selectie van inkoopprofessionals!



15 Dec 2017

Dat inkopers bij lange na niet ook altijd goede verkopers zijn is een waarheid als een koe!  Veel inkopers blijken meer introvert te zijn dan verkopers en hebben een mentaliteit van ‘doe maar gewoon, dan doe je al je gek genoeg’. Inkopers worden dan ook getraind om door omzichtige verkooppraatjes heen te kijken en te selecteren puur op feiten en functionaliteit. Lastig wanneer je op zoek bent naar een andere functie want hoe moet je jezelf verkopen als je een rasechte inkoper ben? Hoe zorg je ervoor dat je brief en CV opvalt en dat je aan tafel komt om je voor te stellen?

Na een carrière als inkoopmanager bij de Rijksoverheid, werk ik nu vele jaren bij recruitmentbureau InQuest (onderdeel van Actos-Groep) en vinden en binden wij inkoopprofessionals voor vaste en tijdelijke inkoopposities. Bij aanvang van mijn functie viel het mij al snel op dat menig inkoper weinig ervaring heeft met het schrijven van een goede motivatiebrief en CV. Velen voelen zich klaarblijkelijk ongemakkelijk en vinden het lastig om zichzelf op schrift goed voor te stellen, ze stelde zich vooral zeer bescheiden op waardoor nadere research wenselijk was om daadwerkelijk het niveau te bepalen. Anderen presenteerden zich weer ‘over de top’ waardoor ze erg ongeloofwaardig werden en eigenlijk in het voortraject op papier al snel afgewezen werden.

Het doen van een serieuze sollicitatie is geen leuke bezigheid, het liefst willen we allemaal toch gewoon gevraagd worden voor een nieuwe functie waardoor we verschoond blijven van een serieus selectieproces met “concurrenten”?

Sollicitanten willen graag geloven dat wanneer zij hun brief sturen, een recruiter denkt “wauw, dit is de perfecte kandidaat voor onze opdrachtgever, hoe ga ik die succesvol binnenhalen?” De realiteit is echter anders. Je brief en CV worden namelijk vrijwel nooit in zijn geheel gelezen, tenzij deze echt opvalt! Diverse studies (*) geven aan dat recruiters gemiddeld binnen 7 seconden weten of jouw CV een juiste match is of niet. 7 seconden! Een recruiter scant het CV namelijk op hoofdlijnen waarbij deze zich vooral richt op de naam, huidige functietitel en organisatie, startdatum van je huidige functie, einddatum vorige functietitel en vorige organisatie, startdatum vorige positie, andere einddata vorige functies en opleidingsniveau. En dat in deze volgorde. En als er dan nog interesse is, wil men soms ook wel eens je motivatiebrief lezen. Mits die niet te lang is uiteraard! Vanzelfsprekend kan je nu de vraag stellen, kan je in 7 seconden wel zo’n besluit nemen? Zegt dit wellicht meer iets over de betrokkenheid van de recruiter en de kwaliteit van het selectieproces?

Wat de studies ook mogen beweren, in mijn ogen is het definitief beoordelen van een sollicitant binnen 7 seconden wel erg kort door de bocht. Maar er zit wel een kern van waarheid in dat niet elke zin wordt gewogen. Omdat ik me realiseer dat Inkopers geen goede verkopers zijn, besteed ik meer tijd aan de CV’s en worden in principe alle serieuze sollicitanten ook daadwerkelijk gesproken. Dit persoonlijke contact is essentieel om bij inkopers “het kaf van het koren te scheiden”. Mocht blijken dat een kandidaat nu of later geschikt is voor een van onze opdrachtgevers, dan volgt een objectief assessment, gericht op specifieke competenties, om de persoonlijke constatering kracht bij te zetten. Niet zelden helpen wij de sollicitant tijdens onze intakegesprekken ook een stuk verder op weg in de zoektocht naar de volgende baan. Denk hierbij aan loopbaanadvies en op welke manier de brief en het CV een betere voorstelling geeft van de werkelijkheid.

Dat je bij het schrijven van een sollicitatiebrief en CV goed moet nadenken over de opzet en lay-out mag geen verrassing zijn. Eigenlijk lijkt deze sterk op de aanbieding zoals jij deze dagelijks ontvangt van een leverancier. Je brief en CV is het eerste selectiedocument en is de basis voor een vervolg! Zorg dat deze positief opvalt en benadruk zaken waarin jij meent dat je echt onderscheidend bent en waardoor je past op je nieuwe droombaan….en maak het mij vooral zo makkelijk mogelijk aub. ;-)

Marc Brugman

InQuest, onderdeel van Actos-groep

* O.a. onderzoek van 'The Ladders’. Voor de studie heeft men gebruik gemaakt van een wetenschappelijke techniek, genoemd ‘eye tracking’.

Copyright2018 © InQuest onderdeel van de Actos Groep - Algemene voorwaarden - Webmail - Medewerkers
Webdesign & ontwikkeling door Webtraders